لوگو و ضرورت طراحی آن!

لوگو در ساده ترین حالت ممکن ترکیبی از تصاویر و نوشته ها است. این ترکیب برای تشخیص برند شرکت های مختلف از هم استفاده می شوند. یک لوگوی خوب می تواند برای شرکت شما اساسی ترین نیاز باشد.لوگوی شرکت شما  معرفی کننده شرکت شماست .این که شما چه کسی هستید و به چه چیزی اهمیت می دهید. اینها مسئولیت های بسیاری هستند که همه برگردن یک تصویر کوچک افتاده اند.طراحی لوگو یک ضرورت است.

ضرورت طراحی لوگو

شرکت‌های بزرگ همگی می دانند ساخت لوگو حرفه ای برای کسب و کارها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک لوگوی مناسب باعث خواهد شد تا در ذهن مخاطب خود بمانید و مخاطب برای مدت زمان بیشتری برند شما را بخاطر بسپارد.

با طراحی لوگو، برای سازمان و کسب و کار خود، یک هویت جدید ایجاد می کنید.

هویتی که باعث درخشش بیشتر کسب و کار شما خواهد شد.

لوگو به شما کمک میکند که در بازار جهانی رقابت کنید.

لوگو تاثیر مثبت بر روی برندینگ دارد و کمک می کند از سایر رقبا متمایز شوید.

در تبلیغات استفاده از لوگو حس اعتماد بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند.

مراحل طراحی حرفه ای لوگو

ابتدا قبل از طراحی لوگو بهتر است در رابطه با کسب و کار مورد نظر تحقیقات کنیم تا با محیط آن کسب و کار بهتر آشنا شویم.

طراح بهتر است بداند موضوع چیست و چه چیزی مناسب موضوع مورد نظر است و چه لوگوهایی در آن زمینه وجود دارد.

طراح باید لوگویی طراحی کند که در عین متفاوت بودن به طور اساسی با دیگر لوگو ها متفاوت نباشد تا مشتریان را به سمت اشتباه منحرف نکند.

پس از شناخت از زمینه کسب و کار باید از صاحبان کسب و کار و مشتریان مورد هدف نیز شناخت پیدا کنیم.

با اینکار شرکت های تازه تاسیس  آگاهی بسیار  دقیقی از موقعیت خودشان نیز بدست می آورند.

پس از تعیین هدف درست ،ایده خاص نیز به دست می آید.

تکنیک های خاص و ایده های زیادی وجود دارد که طراحان برجسته از آن استفاده می کنند.

 

در ادامه به بررسی نمونه هایی از تکنیک های حرفه ای طرحی لوگو می پردازیم.

 

۱) استفاده هوشمند از جذابیت بصری

بعضی از لوگوهای مورد اقبال در جهان از تکنیکی استفاده می کنند که به آن خلق جذابیت بصری لوگو اتلاق می شود.

در این تکنیک طراحی لوگو دو تصویر در قالب یک اثر واحد عرضه می شود .

به نحوی که طراحی لوگوی مورد نظر یک مفهوم یا ایده را نمایندگی کند.

نمونه زیر یک مثال دقیق از این ایده است:

نمونه لوگو به همراه جذابیت بصری

این لوگو نمایش دهنده یک پین است که بیانگر محل و نقطه ای روی نقشه است .

در عین اینکه لیوان برعکس را نمایش می دهد.

بینندگان لوگو عاشق تحلیل لوگوها هستند و هرچه ایده شما بهتر باشد ماندگاری لوگوی طراحی شده در ذهن بیشتر خواهد بود.

۲) استفاده از رنگ حیاتی است

پالت رنگ یکی از مهمترین قسمت های یک لوگوی ماندگار است.

این یک انتخاب کم اهمیت نیست، رنگ ها معانی را می رسانند و ایده ها را منتقل می کنند.

گاهی اوقات اجبار استفاده از رنگ سازمانی یک برند برای شما اذیت کننده است .

زیرا با سلیقه شما هم خوانی ندارد اما حتما در طراحی لوگوهای جدید آزادی عمل انتخاب رنگ ها از آن شماست.

لوگوی زیر پالت زیبای رنگی را نمایش می دهد.

نمونه استفاده مناسب از پالت رنگ در طراحی لوگو

 

این رنگ ها شما را تهییج می کند که جنب و جوش داشته باشید و به دامان طبیعت بروید و فعالیت ورزشی داشته باشید.
از این نکته غافل نشوید که لوگوی سیاه و سفید نیز باید همان کارآیی لوگوی رنگی را داشته باشد که در این لوگو کاملا این خصیصه رعایت شده است.

 

نمونه سیاه و سفید پالت رنگی

 

۳) درگیر کلیشه های طراحی لوگو نشوید

هر چند سال یک بار طراحی لوگو دچار تغییر می شود برخی از مدهای آن از میان می روند و تکنیک جدید در آن متداول می شود.

معمولا طراح ها دوست دارند تا بر اساس گرایشات جامعه طراحی لوگو را انجام دهند و مطالعه گرایشات جامعه و جدیدترین تکنیک ها برایشان جالب است .

اما نباید چند طراح دقیقا یک ایده یکسان را برای چندین طرح متفاوت اجرا کنند .

 

نمونه کلیشه در طراحی لوگو

 

۴) شخصیت پردازی کنید

مفهوم شخصیت پردازی در طراحی لوگو مفهوم بسیاری مهم و اساسی است .

نه تنها باید حتی الامکان از کلیشه ای کار کردن بپرهیزید بلکه باید سعی کنید شخصیتی منحصر بفرد برای لوگو و طراحی آن ایجاد نمایید.

طراحی لوگو زیر به خوبی این مطلب را نشان می دهد:

 

 

نمونه عدم شخصیت پردازی در طراحی لوگو

 

این سر یک فیل است که به نظر شخصیت خاصی را نمایش نمی دهد هر چند ایده کاغذ را از گوش حیوان می توان برداشت کرد.
زمانی که مشغول طراحی لوگو هستید چک کنید که طراحی شما خاص باشد.

اطمینان حاصل نمایید که مانند طراحی های سایرین و یا طرح های متداول در بازار نباشد.

تلاش کنید یک صفحه یا دو صفحه را به طراحی اسکیس صرف، بپردازید، پیش از آنکه ایده اصلی را برگزینید.

 

۵) همه تایپوگرافی را دوست دارند

زمانی که درباره منحصر به فرد بودن لوگو صحبت می کنیم باید اذعان کنیم که هیچ عنصری بیشتر از نوشتار خاص عنوان لوگو نمی تواند حس خاص بودن را القا کند.

 

نمونه تایپوگرافی در طراحی لوگو

 

خیلی کم پیش می آید که لوگوی خوبی را ببینیم و در آن فقط از فونت استفاده شده باشد.

 

نمونه تایپوگرافی کوکا کلا

استفاده از نوشتار خاص و تایپوگرافی باعث می شود لوگو ما در طول زمان خاص بماند.

اگر از تکنیک ساده ای برای طراحی لوگو استفاده کنید طراحان مبتدی به راحتی آن را کپی می کنند .

پس سعی کنید در تایپوگرافی مهارت واقعی خود را به رخ بکشید.

و برای آن زمان بگذارید و به خاطر داشته باشید اگر طرح شما مشهور شود، طراحان زیادی از آن کپی خواهند کرد.

۶) ساده کار کنید

هرچقدر شما طراح زبردست و حرفه ای و خلاق باشید بایداین عبارت را به خاطر داشته باشید “بیش از حد طراحی نکنید” گاهی اوقات در سادگی مفاهیم انتقال می یابد که با پیچیده ترین طرح ها قابل انتقال نیست.

بزرگترین و مشهورترین برندهای جهان از طرح های ساده ای برای لوگو خود استفاده کردند.

 

نمونه ساده کار کردن در طراحی لوگو

 

به عنوان مثال به بررسی طرح اپل می پردازیم . طرح یک سیب که به هیچ وجه دارای نکته خاص نیست و در ذهن ماندگار نیست.

 

اما تکه جدا شده از سیب است که باعث ارتقای طرح می شود و به آن شخصیت می دهد و آن را متمایز می سازد.

همیشه درباره اینکه چه طور می توانید به وسیله یک طرح ساده مفهومی پیچیده را منتقل کنید و یک طرح خسته کننده را جذاب کنید، بیاندیشید.

 

۷) متقارن و با تناسب کار کنید

بعضی از طراحان از بحث درباره تناسب و تقارن طفره می روند و آن را بی فایده می دانند اما برای خلق لوگویی ماندگار، یکی از بحث های مهم است. لوگو  توییتر را در نظر بگیرید:

 

طراحی لوگو توییتر با تناسب دایره ها

 

در این جا دایره ها برای ارایه یک هدف خاص در کنار هم قرار داده نشده اند بلکه رسم دایره ها باعث شده که تقارن لوگو خیلی بهتر حفظ شود .
علاوه بر این با دقت در طرح لوگوی اپل نیز می توانید به ظرایف  رعایت شده در زمینه تناسب و تقارن برسید.

 

رعایت تناسب دایره ها در طراحی لوگوی اپل

۸) برای فضاهای خالی طراحی داشته باشید

استفاده از جذابیت بصری یک تکنیک قدیمی با سابقه است .

اما روش هوشمندانه تر برای انتقال مفاهیم در طراحی لوگو استفاده از فضاهای خالی هستند.

به عنوان مثال به فلش مشخص شده بین e و x نگاه کنید و رابطه حمل و نقل با این فلش.

سیستم فدکس، سیستم پستی ایالات متحده است است.

 از دو کلمه federal و  express تشکیل شده است که علت استفاده دو رنگ را نیز در طرح می توانید درک کنید.

 

استفاده از فضاهای خالی برای رساندن مفهوم

۹) فعال در مقابل غیر فعال

یکی از حقایقی که خیلی دیر طراحان لوگو به آن پی بردند القای مفهوم حرکت یا حس فعال بودن در طراحی لوگو است.

این تکنیک همیشه مناسب نیست (مانند لوگوی اپل) .

اما گاهی اوقات می تواند به لحاظ بصری و مفهوم کارآیی لوگو را چند برابر کند.

 لوگوی توییتر  در زمان تاسیس لوگو از حالت نشسته به حالت در حال پرواز و فعال در آمد.

 

لوگوی فعال و دارای حرکت توییتر نسخه اول

 

در سال های اخیر  طراحان با استفاده از همین مفهوم حس پرواز به بالا و فعالیت بیشتر را القا کردند.

لوگوی فعال و دارای حرکت توییتر نسخه دوم

حس حرکت زمانی دارای اهمیت بیشتر است که بخواهید مفهومی اعتقادی را بیان کنید.

تصویر شمشیرماهی در لوگوی زیر به صورت منفعل نیست و در عوض پویایی و حرکت را منعکس می کند.

 

تصویر دارای حرکت در طراحی لوگو

 

امکان استفاده حرکت در اجسام بی جان نیز قابل تعمیم است .

در لوگوی زیر حرکت و تکان خوردن خانه مفهوم خانه محکم  که ترجمه rough house است را بهتر به تصویر می کشد.

امکان استفاده از حرکت در طراحی لوگوی اجسام بی جان

۱۰) معنی لوگو را بدانید

هر لوگوی خوب یک داستان دارد.

فراتر از ظاهر زیبا، لوگوی خوب باید معنی و مفهومی خوبی داشته باشد که در ظاهر و باطن آن نهفته باشد.

ما این مورد را در چند نمونه بالا از جمله fedex و اپل و توییتر بحث کردیم

 

داستان طراحی لوگو بی ام دابلیو

 

همه ما لوگوی خودروی بی ام دابلیو را دیده ام اما کمتر درباره داستان آن مطلعیم .

بی ام دابلیو در زمان تاسیس قرار بود که هواپیما تولید کند و مفهوم لوگوی آن نیز به خوبی در چرخش ملخ هواپیما نهفته است.

 

پایان.

 

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………