برندینگ چیست؟چرا برای کسب و کار مهم است؟

دیکشنری کمبریج برندینگ را چنین تعریف می کند: “برندینگ یک طرح یا نماد خاص یک کسب و کار برای تبلیغ محصولات و خدمات خود.”

چندی پیش ، این توصیف کاملاً دقیقی از برندینگ یا مارک تجاری بود .

برندینگ هنوز هم فقط به هویت بصری مربوط می شود ، نام ، آرم ، طرح ، بسته بندی و غیره.

 در حالی که مفهوم برندینگ و درک آن در طول سالها بسیار پیشرفت کرده است .

 

مارک ها اساساً الگوهای آشنایی ، معنا ، علاقه و اطمینان هستند که در ذهن مردم وجود دارد.” – تام گودوین

برندینگ یا نام تجاری از این جهت مهم است که نه تنها باعث ایجاد تأثیرات به یاد ماندنی در مصرف کنندگان می شود بلکه به مشتریان شما این امکان را می دهد که بدانند از شرکت شما چه انتظاری دارند.

این یک روش برای تشخیص خود از رقبا و روشن کردن این است که چه پیشنهادی شما را به انتخاب بهتر تبدیل می کند.

نام تجاری شما به گونه ای ساخته شده است که نمایشی واقعی از شما به عنوان یک تجارت و چگونگی تمایل به درک شما باشد.

زمینه های بسیاری وجود دارد که برای توسعه یک نام تجاری استفاده می شود .

از جمله تبلیغات ، خدمات به مشتری ، مسئولیت اجتماعی ، شهرت و تجسم.

همه این عناصر (و بسیاری دیگر) با هم کار می کنند تا یک مشخصات منحصر به فرد جلب توجه کنند.

 

برندینگ یا مارک تجاری چیست؟

اگر توضیح در مورد مارک ساده بود ، در مورد مفهوم این همه ابهام و اختلاف نظر وجود نداشت.

هنوز هم ، در بیشتر موارد ، درک قوی از نام تجاری نیاز به درک مناسبی از مبانی تجاری ، بازاریابی و حتی انسانی دارد.

نام تجاری چنان مفهوم گسترده ای است که تعریف صحیحی که واقعاً هر آنچه را نمایندگی می کند را در بر می گیرد ، به خودی خود وضوح زیادی را در موضوع ایجاد نمی کند.

اما ، به منظور کاهش انتشار اطلاعات منسوخ ، نادرست و ناقص در مورد مارک تجاری ، تعریف کامل تری ارائه می دهیم:

نام تجاری فرایند همیشگی شناسایی ، ایجاد و مدیریت دارایی ها و اقداماتی تجمعی است که درک مارک تجاری را در ذهن سهامداران شکل می دهد.

اگر شما این تعریف را با تعریف رسمی کمبریج مقایسه کنید 

به وضوح می بینید که مورد آخر (کمبریج) اطلاعات سطح بیشتری را ارائه می دهد و درک غلطی را به خواننده القا می کند.

این ممکن است یکی از دلایلی باشد که اکثر مردم فکر می کنند این تعریف صحیح است .

و آن را به عنوان پایه و اساس دانش سازی خود در این زمینه انتخاب می کنند.

در حقیقت ، مبنای یادگیری شما در مورد مارک تجاری با تعریفی که آن را فقط به یک عنصر (هویت بصری) تقلیل می دهد ،

باعث می شود که هر مفهوم مرتبط با مارک دیگر هنگام تلاش برای اتصال نقطه کوتاه باشد.

 

تعریف ما از برندینگ، حتی اگر به ظاهر مبهم تر از تعریف دیگری باشد ، هنگام غوطه وری بیشتر در معنای آن ، مفهوم بسیار بیشتری به آن می بخشد.

در این معنا تفکیک کلی وجود دارد:

1. روند دائمی
نام تجاری یک فرآیند همیشگی است زیرا هرگز متوقف نمی شود. مردم ، بازارها و مشاغل به طور مداوم در حال تغییر هستند و برند باید پیشرفت کند تا همگام باشد.
2. شناسایی،ایجاد،مدیریت
یک فرآیند ساختاری برای نام تجاری وجود دارد ، فرآیندی که در آن شما باید ابتدا ذینفعان خود را ، شناسایی کنید ، استراتژی نام تجاری خود را ایجاد کنید تا موقعیت خود را بر این اساس تعیین کنید و سپس دائماً همه چیزهایی را که در موقعیت شما تأثیر می گذارد ، مدیریت کنید.
3. دارایی ها و اقدامات تجمعی 
موقعیت یابی شما باید به دارایی ها (به عنوان مثال ، هویت بصری ، محتوا ، محصولات ، تبلیغات) و اقداماتی (به عنوان مثال خدمات ، پشتیبانی مشتری ، روابط انسانی ، تجارب) ترجمه شود که آن را در ذهن مخاطبان شما پیش بینی کند و به تدریج این درک را ایجاد کند.
4. درک از یک نام تجاری 

همچنین معروف به شهرت نیز هست.

این تداعی معنایی است که یک فرد (مشتری یا غیر) در مورد مارک شما در ذهن خود دارد. این درک نتیجه فرآیند برندینگ یا نام تجاری (یا فقدان آن) است.

5. سهامداران
مشتریان تنها کسانی نیستند که برداشتی از برند شما را در ذهن خود ایجاد می کنند.
سهامداران شامل مشتریان احتمالی ، مشتریان موجود ، کارمندان ، سهامداران و شرکای تجاری هستند.
هرکدام برداشت خود رادارند و بر این اساس با نام تجاری ارتباط برقرار می کنند.

چرا برند سازی مهم است؟

برندینگ به دلیل تأثیر کلی بر شرکت شما کاملاً مهم است.
مارک تجاری می تواند درک مردم از نام تجاری شما را تغییر دهد ، می تواند باعث ایجاد تجارت جدید شود و ارزش برند را افزایش دهد .
اما اگر اشتباه انجام شود یا اصلا انجام نشود ، می تواند برعکس عمل کند.
“یک تعریف خوب از استراتژی برندینگ، هدف مطرح شده برای نقش مثبتی است که یک شرکت می خواهد در زندگی مخاطبان خودش و یا جوامع اطراف داشته باشد.” – نیل پارک

بیایید درست انجام دهیم:

شهرت یا اعتبار ایجاد می شود که آیا کسب و کار در مورد آن کاری انجام می دهد یا خیر.

نتیجه می تواند شهرت خوب یا بد باشد.

درک و استفاده از مارک تجاری فقط به معنای این است که شما کنترل امور را در دست می گیرید و سعی می کنید شکل ظاهری این شهرت را کنترل کنید.

به همین دلیل توصیه می شود که از همان ابتدای کار خود مارک تجاری را در نظر بگیرید.

برخلاف تصور عمومی ، برندسازی “تاکتیک گران قیمت بازاریابی نیست که فقط مارک های بزرگ از آن استفاده می کنند”.

برعکس – مارک تجاری ارتباط زیادی با عقل سلیم دارد.

مارک تجاری شامل ترکیبی از شایستگی ها و فعالیت های مختلف است .

بنابراین هزینه آن می تواند از یک مورد به مورد دیگر متفاوت باشد.

مشاوران سطح بالا و اجرای بی عیب و نقص ، البته گرانتر از هر چیزی در زیر آن است.

به همین ترتیب ، مارک تجاری یک تجارت بین المللی چند کالایی بسیار چالش برانگیزتر و سنگین تر از منابع تجاری است .

به عنوان مثال. هیچ رویکردی متناسب با همه وجود ندارد.

 

برندینگ ارزش تجاری را افزایش می دهد:

نام تجاری هنگام تلاش برای ایجاد مشاغل آینده مهم است .

یک نام تجاری کاملاً تثبیت شده می تواند با دادن اهرم نفوذ بیشتر به صنعت ، ارزش تجارت را افزایش دهد.

این امر به دلیل جایگاه مستحکم آن در بازار ، آن را به یک فرصت سرمایه گذاری جذابتر تبدیل می کند.

نتیجه فرآیند نام تجاری ، نام تجاری است که از اعتبار و ارزشی که برای آن به همراه دارد ، استفاده می کند.

شهرت قوی به معنای مارک قوی است که به نوبه خود به ارزش تبدیل می شود.

این ارزش می تواند به معنای تأثیر ، حق بیمه قیمت یا مشارکت ذهن باشد.

نام تجاری یک دارایی تجاری است که ارزش پولی نیز در خود دارد.

 باید جایگاه خودش را در ترازنامه کسب و کار داشته باشد.

زیرا ارزش کلی شرکت را افزایش می دهد.

اگرچه این یک موضوع بحث برانگیز است و برای بسیاری از شرکت ها یک کار دشوار است .

اما دادن وزن مالی به نام تجاری به اندازه خود برند مهم است .

به این “ارزیابی برند” نامیده می شود.

 

برند سازی مشتریان جدیدی ایجاد می کند

یک مارک خوب مشکلی برای ارجاع نخواهد داشت.

مارک تجاری قوی به طور کلی به معنای وجود برداشت مثبت از شرکت در بین مصرف کنندگان است.

 آنها به دلیل آشنایی و اطمینان به استفاده از نامی که می توانند به آن اعتماد کنند ، احتمالاً با شما تجارت خواهند کرد.

پس از تثبیت نام تجاری ، تبلیغات دهان به دهان بهترین و موثرترین روش تبلیغاتی شرکت خواهد بود.

هنگامی که درک خاصی از نام تجاری در بازار ایجاد شد ، زنجیره تبلیغ غیرقابل کنترل آغاز می شود.

دهان به دهان ادراک را منتقل می کند و باعث تقویت یا لکه دار شدن اعتبار این برند می شود.

در صورت مثبت بودن شهرت ، مشتریان جدید بالقوه ممکن است با نام تجاری در ارتباط باشند .

در حال حاضر ارتباط مثبتی در ذهن خود دارند که باعث می شود خرید از این مارک بیشتر از رقبا باشد.

 

غرور و رضایت کارکنان را بهبود می بخشد

وقتی کارمندی در یک شرکت کاملاً مارک دار کار می کند،

 واقعاً پشت مارک تجاری ایستاده است ، از کار خود رضایت بیشتری دارد.

افتخار بیشتری از کارهایی که انجام می دهد ،میکند.

کار برای یک مارک معتبر و مورد توجه عموم مردم کار را برای آن شرکت لذت بخش و رضایت بخش تر می کند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، ذینفعان یک نام تجاری فقط مشتری نیست ، بلکه کارمند نیز هست.

ما باید از این واقعیت آگاه باشیم که تعامل انسانی اساس تجارت است .

 کارمندان اولین خط ارتباطی برای هر برند – اولین سفیران – هستند.

کارکنانی که ارتباط خوبی با نام تجاری دارند ، این درک را درارتباط با مشتری و شرکایی که با آنها تعامل دارند ، ادامه می دهند.

این امر همچنین می تواند به رهبری بهتر ، مشارکت بیشتر و محصولات و خدمات بهتر تبدیل شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر مارک گذاری بر کارمندان و موضوع مارک کارفرمایی ، مقالات تخصصی کریستوفر ابلت را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

اعتماد را در بازار ایجاد می کند

اعتبار یک برند در نهایت به میزان اعتمادی که مشتریان می توانند به آن داشته باشند ، بستگی دارد.

هرچه اعتماد بیشتری به یک برند داشته باشید ، درک بهتری از آن داشته باشید ، شهرت آن و در نتیجه  اعتبارخود برند نیز بیشتر می شود.

مارک تجاری به دنبال روش صحیح برای به دست آوردن و حفظ سطح خاصی از اعتماد بین شرکت و سهامداران آن است.

این کار با ایجاد یک وعده واقع بینانه و قابل دستیابی که مارک را به روشی خاص در بازار قرار داده انجام می شود. 

به سادگی ، اگر وعده عملی شود ، اعتماد در ذهن ذینفعان ایجاد می شود.

در بازارهای بسیار شلوغ ، اعتماد از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

زیرا می تواند بین قصد (در نظر گرفتن خرید) و اقدام (انجام خرید) تفاوت ایجاد کند.

 

بیشتر بخوانیم :کلمات کلیدی

 

برندینگ در عمل

موضوع مارک تجاری قطعاً یک صفحه ای نیست.

این یک موضوع همیشه در حال پیشرفت است و شامل بسیاری از زمینه های تخصصی است.

مدیریت تجارت ، بازاریابی ، تبلیغات ، طراحی ، روانشناسی و سایر موارد.

نام تجاری همچنین دارای لایه های مختلفی است که هر یک از آنها معنی و ساختار خاص خود را دارند.

این همان بازاریابی نیست اما بسیاری از زمینه های مشترک بین این دو وجود دارد .

به همین دلیل ما نمی توانیم تأیید یا انکار کنیم که برندینگ و بازاریابی به نوعی تابع یکی از دیگری است.

آنها به هم وابسته هستند و هدف اصلی آنها خدمت به تجارت است.

میزگردهای Brandingmag مکانی عالی برای یافتن برخی از وضوح و تخصص در مورد جنبه های مختلف مارک تجاری مانند مارک تجاری کارفرما ، مارک تجاری کشور ، طراحی برند ، حاکمیت برند و ارزیابی برند است.

هرچه بیشتر از ماهیت پیچیده مارک تجاری پی ببرید ، غوطه ور شدن در موضوع و مباحث اساسی آن آسان تر خواهد بود

 

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ترجمه و گزینش گروه کرج آنلاین

https://www.brandingmag.com/